Eduardo Darino

 

Eduardo Darino, Uruguayan, celebrates his 55 years making animated films, from the analogue to the digital era. At 18 he saw Norman McLaren’s films at Cine Club del Uruguay and made “Creacion” drawing directly on films, which received a Diploma in the Annecy Film Festival followed by “Cocktail de Rayas” and “Sombras sin Luces” which made a strong impression in McLaren who wrote Eduardo several letters and invited him to visit the National Film Board in Canada. 

He studied film at NYU as a Fulbright scholar and in the 70-90s he designed and animated Superman, Snoopy, Garfield, Calliope, Chacha (for India), Gallito Luis (for Uruguay) and hundreds of animated logos for television stations around the world, including Telefe, 13, EduCable, Cablevision (Argentina) Antenne 2 (France) Montecarlo, Sodre, Tele Mundo, Tele Doce, Montevideo and HBO, Manhattan Cable, USA Network, in the United States. 

His study in New York was one of the few that brought work to the US, when the others exported post-production and cell painting to Asia. To finance his Oxberry Master Animation Stand and Cinetron computer he offered camera service, which allowed him to film works for John Hubley, Saul Bass, and the early works of Laurie Anderson and Spike Lee, among others. 

Darino developed a system to transfer paper drawings to acetate using copiers registered as "Copymotion". It was the beginning of the cable in New York and there found a market for multiple children's animated shorts distributed by Bernice Coe.

As video arrived he produced THE LIBRARY OF SPECIAL EFFECTS that came to be used in more than 62 countries and animated-directed more than 250 episodes for television series such as SAVE THE EARTH, NATURE IN DANGER, SCIENCE 2000, MIRACLES OF TECHNOLOGY etc. Distributed by Satcom Digital and Discovery Disney, which earned him more than 30 international awards. 

12 years ago he was diagnosed with level 4 cancer but continues to fight the sickness day by day, teaching at Pratt Institute, lecturing at New York University and experimenting with digital animation. He recently received several awards for his NEW YORK VIRTUAL TOUR, GAVIOTAS (drawn and printed on 35mm – an homage to McLaren) DIGITAL BRUSH, Migraine, etc (created in his studio in Punta del Este) . Recently he was invited by It'S Liquid Group to the ANIMA MUNDI FESTIVAL in conjunction with the Mostra di Venezia.

More on Darino at:
www:darinofxmagic.com
www:darinofilms.com
https:vimeo.com/ darinofilms
https://en.wikipedia.org/wiki/Eduardo_Darino
www.imdb.com/name/nm3422901/

 

Eduardo Darino, uruguayo, celebra sus 55 años haciendo películas de animación, desde la era analógica hasta la digital. A los 18 años vio las películas de Norman McLaren en Cine Club del Uruguay e hizo "Creación" dibujando directamente en las películas, en cual recibió un diploma en el Annecy Film Festival seguido de "Cocktail de Rayas" y "Sombras sin Luces" McLaren, quien escribió varias cartas a Eduardo y lo invitó a visitar la National Film Board en Canadá.

Estudió cine en NYU como estudiante Fulbright y en los años 70-90 diseñó y animó a Superman, Snoopy, Garfield, Calliope, Chacha (para la India), Gallito Luis (para Uruguay) y cientos de logotipos animados para estaciones de televisión de todo el mundo incluyendo Telefe, 13, EduCable, Cablevisión (Argentina), Antenne 2 (Francia), Montecarlo, Sodre, Tele Mundo, Tele Doce, Montevideo y HBO, Manhattan Cable, USA Network, en los Estados Unidos.

Su estudio en Nueva York fue uno de los pocos que trajo trabajo a los Estados Unidos, cuando los otros exportaron la postproducción y la pintura celular a Asia. Para financiar su stand de animación Oxberry Master y su computadora Cinetron, ofreció servicio de cámara, lo que le permitió filmar obras para John Hubley, Saul Bass y los primeros trabajos de Laurie Anderson y Spike Lee, entre otros.

Darino desarrolló un sistema para transferir dibujos en papel a acetato usando copiadoras registradas como "Copymotion". Era el principio del cable en Nueva York y allí encontró un mercado para los cortocircuitos animados múltiples de los niños distribuidos por Bernice Coe.

A medida que llegaba el video produjo THE LIBRARY OF SPECIAL EFFECTS que llegó a ser utilizada en más de 62 países y animó-dirigió más de 250 episodios para series de televisión como SAVE THE EARTH, NATURE IN DANGER, SCIENCE 2000, MIRACLES OF TECHNOLOGY etc. Distribuido por Satcom Digital y Discovery Disney, que le ganó más de 30 premios internacionales.

Hace 12 años fue diagnosticado con cáncer de nivel 4, pero continúa luchando contra la enfermedad día a día, enseñando en el Instituto Pratt, dando conferencias en New York University y experimentando con la animación digital. Recientemente recibió varios premios por su NEW YORK VIRTUAL TOUR, GAVIOTASGAVIOTAS (dibujado e impreso en 35mm - un homenaje a McLaren) DIGITAL BRUSH, Migraine, etc (creado en su estudio en Punta del Este). Recientemente fue invitado por It'S Liquid Group al ANIMA MUNDI FESTIVAL en conjunto con la Mostra di Venezia.

Más sobre Darino en:
www:darinofxmagic.com
www:darinofilms.com
https:vimeo.com/ darinofilms
https://en.wikipedia.org/wiki/Eduardo_Darino
www.imdb.com/name/nm3422901/

 

Programs this artist is included in:
“CAMERA-LESS”: DIRECT ANIMATION IN LATIN AMERICA